- 164371 odwiedzin
- 0 komentarzy

Popularna zabawa, która towarzyszy ludziom od starożytności do czasów dzisiejszych. Celem gry w kości, w większości odmian (generał, poker), jest zdobycie jak największej ilości punktów. Zestaw do gry w kości zawiera niewielką liczbę elementów potrzebnych do rozgrywki, dzięki czemu jest prosty w przygotowaniu.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
jak się gra w kości?
-
jak wygląda tabela do gry w kości?
-
jakie są rodzaje gry w kości?
Co potrzebujemy do gry w kości?
Do rozgrywki potrzebne będą wyłącznie sześcienne kostki do gry o oznaczeniach od 1 do 6 (możemy znaleźć nawet w innych grach planszowych) oraz rzecz (kartka, telefon), na której zapisywać będziemy wyniki.
Ile osób potrzeba do gry?
Kości to gra przeznaczona dla 2 do 4 osób. Nie ma jednak przeciwwskazań, by było ich więcej, wydłuży to jednak znacząco czas gry.
Jak długo trwa rozgrywka?
W zależności od ilości osób oraz tempa gry - około 15 minut. Początkowo może zająć więcej czasu ze względu na przyswojenie zasady gry w kości.
Gra w kości - zasady, tabela oraz punktacja
Najpopularniejszą ze wszystkich rodzajów gry w kości jest Yahtzee (generał). Do tej odmiany potrzebujemy pięciu kości do gry. Rozgrywka trwa 13 kolejek. W każdej kolejce mamy prawo do 3 rzutów kośćmi. Pierwszy rzut odbywa się zawsze pięcioma kostkami. W kolejnych dwóch rzutach gracz używa taką ilość kostek, jaką uważa za stosowną - pasującą do jego koncepcji. Jeśli za pierwszym razem kombinacja oczek odpowiada osobie rzucającej, może ona zrezygnować z drugiego i trzeciego rzutu. Po skończonej swojej turze rzutów, gracz ma obowiązek zapisać układ oczek uzyskany na kostkach i dopasować go do jednej z 13 kategorii tabeli. Kategoria, która zostanie wybrana, musi być przemyślana, ponieważ nie będzie opcji ponownego jej wyboru.
Tabelę dzielimy na część górną oraz dolną, a zsumowane ich wartości - dają nam wynik końcowy. W górnej części znajdziemy podział na 6 kategorii (jedynki, dwójki, trójki, czwórki, piątki oraz szóstki). Gracz decyduje, gdzie zapisać wartość z danej kolejki, przykładowo, przy wyrzuceniu dwóch czwórek, dwóch piątek i dwójki, może wybrać opcję pierwszą (czerwony kolor) zdobywając 8pkt, opcję drugą (zielony kolor) - 10pkt lub opcję trzecią (niebieski kolor) - 2pkt. To, w którym polu zdecyduje się wpisać daną wartość, ma duże znaczenie w dalszej części rozgrywki. Uzyskanie w tej części tabeli 63 punktów lub więcej, gwarantuje zawodnikowi premię w wysokości dodatkowych 35 pkt.
Dolna część przedstawia siedem kategorii, tj. “trzy jednakowe”, “cztery jednakowe”, “ful”, “mały strit”, “duży strit”, “generał” oraz “szansa”.
- Tak jak nazwa może wskazywać “trzy jednakowe” oraz “cztery jednakowe” to kombinacja, w której mamy trzy lub cztery jednakowe wartości na kościach w danej kolejce rzutów. W przypadku rzucenia 3, 5, 3, 3 i 3 oczek wypadają nam obydwie kombinacje. Sami decydujemy, którą wybieramy. W obu przypadkach wartością jest suma oczek z pięciu kostek. W tym przypadku będzie taka sama tj. 17 oczek.
- “Ful”, tak jak w pokerze, jest to kombinacja, trójki i pary, np. wyrzucenie 5,5,5,3,3, lub 4,4,4,1,1 daje tą samą wartość - czyli 25pkt. W przypadku niewyrzucenia fula, wpisujemy 0pkt. Tak samo jak w przypadku górnej tabeli, muszą być one uzupełnione.
- Do zdobycia małego strita potrzeba czterech kolejnie po sobie następujących cyfr (wartości kostki), przykładowo: 1,2,3,4,6 lub 1,3,4,5,6. Takie ułożenie kości pozwala zdobyć 30 pkt.
- Duży strit jest rozszerzeniem małego, w tej kombinacji potrzeba aż pięciu kolejnych cyfr, czyli 1,2,3,4,5 lub 2,3,4,5,6. Za dużego strita dostajemy 40 pkt.
- Zdobycie “generała” polega na wyrzuceniu pięciu kostek o tej samej liczbie oczek np. 5,5,5,5,5 lub 2,2,2,2,2 – dostajemy za to 50 pkt. Każdy kolejny wyrzucony generał, może być traktowany jako joker, w przypadku, gdy rubryka generał oraz cała górna tabela gracza została wcześniej uzupełniona. Dżokera zapisuje się w dolnych kategoriach tabeli punktacji, otrzymując stosowną liczbę punktów, w przypadku fula – 25, małego strita – 30, zaś dużego - 40 punktów. Za każdego kolejnego generała gracz otrzymuje 100 pkt premii, ale tylko wtedy, gdy pierwszy został zapisany w kategorii generał.
- Szansa to suma wszystkich kości wyrzuconych w danej turze np. 3,5,2,1,4 – to 15pkt, zaś 6,6,6,3,2 daje nam 23pkt.
Po wypełnieniu całej tabeli, pora na zsumowanie wszystkich punktów z obu tabel, górnej i dolnej (w przypadku gracza 3 jest to 186pkt). Wygrywa gracz z największą ilością punktów, kolejne miejsca zajmują odpowiednio gracze z coraz to niższą sumą punktów.
Inne rodzaje gry w kości
Tysiąc - Do gry potrzeba pięciu klasycznych kości (1-6) oraz kartki lub telefonu do zapisywania wyników. . Jest ona dozwolona dla dowolnej liczby osób. W celu rozpoczęcia rozgrywki należy wylosować, który z graczy ma zacząć, reszta kolejności powinna iść zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Tysiąc - punktacja
W tej odmianie gry w kości punktowana jest każda jedynka oraz piątka, trzy oraz cztery wyrzucone takie same cyfry, strit (5 kolejnych następujących po sobie cyfr: 1,2,3,4,5 lub 2,3,4,5,6), wyrzucenie pięciu tych samych cyfr – zdobycie 1000pkt oraz automatyczna wygrana. Punktacja wygląda następująco: jedynka - 10pkt, dwie jedynki - 20pkt, trzy jedynki - 100pkt, cztery jedynki– 200pkt jedna piątka - 5pkt, dwie piątki - 10pkt trzy te same cyfry (z wyjątkiem jedynek) - wartość oczka razy 10 cztery te same (z wyjątkiem jedynek) - wartość oczka razy 20 strit – 150pkt Pięć takich samych wartości - 1000pkt Gracz, który zaczyna i nie wyrzuci jednego z powyższych układów, zdobywa 0 punktów i przekazuje gości kolejnemu. Osoba, która wyrzuciła 5,5,3,2,4 trafiła jedną z kombinacji - dwie piątki. Zdobywa 10 pkt i może rzucać dalej kośćmi niepunktowanymi (3,2,4). Wygranym zostaje gracz, który pierwszy zdobędzie 1000 punktów.
Komentarze (0)