Kolejną opisywaną przez nas towarzyską grą karcianą są kierki. Rozgrywka przeznaczona dla 4 osób jest szybka i dynamiczna, a zasady gry naprawdę proste. Wszystko to sprawia, że kierki są naprawdę popularne. Jak w nie grać, żeby czerpać przyjemność nie tylko z samej rozgrywki, ale również kolejnych zwycięstw?

Z artykułu na temat gry w kierki dowiesz się:

  1. Jakie zasady obowiązują podczas gry w kierki?
  2. Jak przebiega rozgrywka w kierki?
  3. Czym od “naszych” różnią się kierki amerykańskie?
  4. Jak grać w kierki, żeby wygrać?

Kierki to gra, której zasady naprawdę łatwo zrozumieć

Do tradycyjnej gry w kierki zasiąść może wyłącznie 4 graczy. Polega ona na pozbywaniu się kart w kolorze czerwo, czyli francuskiego kiera. Stąd właśnie zaczerpnięta została nazwa gry, w której stosujemy nazewnictwo kolorów przyjęte nad Sekwaną. Podczas rozgrywki mówimy zatem nie tylko o kierach, ale również karo (dzwonki), pikach (wino) oraz treflach (żołądź). Unikatowość gry w kierki pod względem zasad polega na fakcie, że w przeciwieństwie do wielu innych gier opartych na zbieraniu lew, takich jak chociażby brydż, tutaj naszym celem jest przegrywanie kolejnych tur. W ten sposób pozbywamy się bowiem kart, których późniejsza obecność wśród naszych zdobyczy może przyczynić się do przegranej. Zasady gry w kierki zakładają użycie 52-kartowej talii bez jokerów, w której hierarchia poszczególnych kart prezentuje się w sposób następujący:

  • Blotki – od 2 w górę aż do 10
  • Walet
  • Dama
  • Król
  • As

Przed rozpoczęciem rozgrywki w kierki rozdaje się po 13 kart wszystkim czterem graczom, a jako że każda lewa polega na rzuceniu jednej karty, ostatecznie pełne rozdanie składa się z 13 tur. Zaraz po rozdaniu następuje jeszcze wymiana kart: każdy z graczy wybiera z ręki 3 karty, które przekaże sąsiadowi ze swojej lewej strony. To doskonała okazja na pozbycie się kart obdarzanych punktami karnymi, ale z drugiej strony sami dostać możemy wówczas coś nieprzyjemnego. Pierwszą lewę rozpoczyna gracz, który ma na ręku dwójkę trefl, a kolejne rozpoczyna dowolną kartą gracz zbierający w danej turze całą lewę. Według zasad gry w kierki, karty dokłada do swojego dorobku ten gracz, który dorzuci najwyższą w hierarchii kartę w kolorze wyjściowym. Podczas wykładania kart nie ma obowiązku przebijania wyższą figurą (ze względu na warunki zwycięstwa jest to zresztą kiepski pomysł), ale karty powinniśmy dokładać do koloru. Jeżeli nie możemy tego uczynić i położymy inny kolor niż wyjściowy, do naszego wyniku dopisuje się 10 ujemnych punktów. Kiedy rozegrane zostanie 13 lew, gracze podliczają punkty, otrzymując 1 punkt za każdą kartę w kolorze kier. Według licznych i popularnych wariantów rozgrywki, jej reguły zakładać mogą ponadto, że dodatkowe 13 punktów karnych przynosi dama pik. Kolejne rozdania przeprowadza się do momentu, gdy jeden z graczy przekroczy granicę 100 punktów. Wówczas gra w kierki się kończy, a zdobywca najmniejszej liczby punktów zwycięża. Mimo iż zasady te nie są szczególnie skomplikowane, warto spojrzeć, jak rozgrywka w kierki wygląda krok po kroku. Pozwoli to na lepsze zrozumienie zasad. Koniecznie też zakup odpowiednie karty do gry dostępne w ofercie HoldemShop.

Przebieg rozgrywki krok po kroku. Kierki są naprawdę dynamiczne!

Po zapoznaniu się z zasadami gry w kierki zobacz, jak przebiega modelowa rozgrywka krok po kroku:

  1. Jeden z graczy tasuje talię 52 kart i rozdaje każdemu z siedzących przy stole po 13 kart.
  2. Każdy z graczy wybiera 3 karty, które odda współgraczowi siedzącemu po lewej stronie, samemu otrzymując taką samą liczbę kart od koleżanki lub kolegi z prawej.
  3. Gracz mający na ręku 2 trefl wykłada ją, po czym zgodnie z ruchem wskazówek zegara gracze dokładają po jednej karcie, tworząc lewę.
  4. Zgodnie z zasadami gry w kierki po zebraniu lewy gracz, który to uczynił, wykłada z ręki pierwszą kartę w następnej turze, rozpoczynając nową lewę.
  5. Po rozegraniu 13 lew gracze podsumowują swoje punkty według wyszczególnionych powyżej zasad gry w kierki.
  6. Kolejne rozdania trwają do momentu, gdy jeden z graczy uzbiera 100 punktów.

Widać więc jak na dłoni, że gra w kierki jest naprawdę prosta i dynamiczna!

Jeżeli takie zasady są zbyt proste, koniecznie zagraj w kierki amerykańskie

Jak wiele innych gier istniejących wyłącznie w formie towarzyskiej, również i tutaj mamy do czynienia z mnogością dodatkowych zasad. Często wprowadza się je do rozgrywki, tworząc krajowe wersje gry, przez co słyszymy takie określenia jak kierki greckie czy kierki amerykańskie. Zasady tego ostatniego wariantu stały się podstawą do gry w kierki z popularnego serwisu Kurnik. W przeciwieństwie do podstawowych reguł, mamy tutaj do czynienia ze sporą liczbą “udziwnień”. Gra w kierki amerykańskie, w przeciwieństwie do wariantów europejskich, trwa określoną liczbę rozdań. Ile? Zależy to od liczby graczy, bowiem w tej odmianie do stołu usiąść mogą także 3 osoby (wówczas rozdaje się graczom po 17 kart, usunąwszy najpierw z talii dwójkę trefl). W przypadku trzech graczy musimy przygotować się na rozgrywkę trwającą jedenaście tur, a w przypadku kompletu zawodników potrwa ona rozdań dwanaście. W tej odmianie gra dzieli się na trzy etapy. Pierwsze siedem rozdań przyjmuje formę specjalnych zadań, potem przez liczbę tur równą liczbie graczy następuje tak zwana odgrywka, a finałową partię stanowi loteryjka ze znacząco zmienionymi zasadami. Jakie wyzwania stoją przed graczami przed odgrywką?

  1. rozdanie – należy wystrzegać się brania lew, za każdą zebraną odejmuje się z dorobku gracza 20 punktów (15 przy trzech graczach).
  2. rozdanie – należy wystrzegać się brania kierów, za każdą wziętą kartę w tym kolorze odejmuje się z dorobku gracza 20 punktów. Z racji na zasady wyzwania tak długo, jak mamy inne kolory na ręku, nie możemy wychodzić w kiery.
  3. rozdanie – należy wystrzegać się brania dam, za każdą wziętą kartę z tą figurą odejmuje się z dorobku gracza 60 punktów.
  4. rozdanie – należy wystrzegać się brania waletów i króli, za każdą wziętą “męską” kartę odejmuje się z dorobku gracza 30 punktów.
  5. rozdanie – należy wystrzegać się brania króla kier, za jego wzięcie odejmuje się z dorobku gracza aż 150 punktów (140 przy 3 graczach). Z racji na zasady wyzwania tak długo, jak mamy inne kolory na ręku, nie możemy wychodzić w kiery.
  6. rozdanie – należy wystrzegać się wzięcia lewy siódmej i ostatniej, za zebranie każdej z nich pechowiec otrzymuje 75 punktów ujemnych (70 przy 3 graczach).
  7. rozdanie – obowiązują wszystkie kary z pierwszych sześciu rozdań, a ponadto nie możemy wychodzić w kiery tak długo, jak mamy na ręku karty w innym kolorze. Wśród wielu graczy rozdanie to zwykło nazywać się “rozbójnikiem”.

Po siedmiu rozdaniach, podczas których gracze zbierali punkty ujemne, następują trzy lub cztery tury odgrywki. Wówczas każdy z uczestników rozgrywki ma szansę na odbicie się i zebranie punktów dodatnich. Dostaje się je za każdą zebraną lewę: 25 punktów podczas gry na trzech graczy i 20 punktów w przypadku gry na czterech graczy. Haczyk? Jasne, że istnieje, bowiem kierki amerykańskie nie mogłyby obyć się bez komplikacji zasad. W trakcie każdego z rozdań odgrywki pierwszy wychodzący gracz wybiera kolor atutowy, czyli taki, do którego należy dokładać kolejne karty. Oczywiście tak długo, aż ma się je na ręce. Na samym końcu następuje jedno rozdanie, które ze względu na liczbę możliwych do zebrania punktów jest w stanie odwrócić przebieg całej rozgrywki. Tak zwana loteryjka pod względem zasad przypomina nieco… pasjansa. Podczas tego rozdania gracze wykładają bowiem karty na cztery stosy w odpowiednich kolorach, począwszy od rozdającego. Jako że loteryjkę wygrywa gracz, który pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki, zasady ich wykładania są dość restrykcyjne. Jeżeli nie da się ich spełnić, traci się kolejkę. Podczas ostatniego rozdania w kierki amerykańskie według zasad wyłożyć można wyłącznie:

  • kartę z taką samą figurą, jak wyłożona jako pierwsza,
  • kartę w takim samym kolorze, ale z figurą o jeden stopień niższą niż jedna z wyłożonych już kart,
  • kartę w takim samym kolorze, ale z figurą o jeden stopień wyższą niż jedna z wyłożonych już kart.

Jak z łatwością zwizualizują sobie wszyscy entuzjaści pasjansa, w ten sposób powstają cztery kolumny od 2 do asa. Kto pozbędzie się wszystkich kart z ręki jako pierwszy, otrzymuje 800 punktów (790 w przypadku gry trzyosobowej), a komu uda się to jako drugiemu, ten będzie mógł dopisać na swoje konto 500 punktów (485 w rozgrywce na 3 osoby). Jako że loteryjka kończy grę, jej rozstrzygnięcie może znacząco zmienić przebieg rozgrywki!

Jak w każdej grze, i tutaj liczy się wygrana. Jak zwiększyć swoje szanse?

Gry towarzyskie dostarczają mnóstwo radochy już samą rozgrywką, jednak wielu karciarzom najwięcej przyjemności sprawia wygrana. Chociaż podczas gry w kierki raczej nie będziemy mieli szansy zdobyć pieniędzy tak jak podczas kasynowej rozgrywki w blackjacka, i tak warto poznać kilka porad zwiększających nasze szanse na sukces. Zwyciężanie jest naprawdę miłe! O czym warto pamiętać podczas gry w kierki?

  1. Jeśli gramy w kierki w stałym towarzystwie, warto obserwować, jaką taktykę wykładania kart mają nasi oponenci. Kiedy ją poznamy, znacznie łatwiej będzie przewidzieć ich ruchy i wiedzieć, na którym etapie rozdania możemy pozbyć się niewygodnych kart.
  2. Przy przekazywaniu 3 kart z ręki warto pamiętać, że kiery o niższych figurach będziemy mogli łatwo oddać w trakcie rozgrywania lew, dlatego nie warto przekazywać ich przeciwnikom.
  3. Jeżeli planujemy grać w kierki amerykańskie, powinniśmy jak najszybciej opanować zasady ostatniego rozdania. Udana loteryjka znacząco wpływa na wynik, dlatego wypracowanie odpowiedniej taktyki w tym aspekcie jest ważniejsze niż jakikolwiek inny strategiczny element gry.

Wykorzystane zdjęcie w artykule By Liko81, CC BY 3.0, Link